Skutoční učitelia nám pripomínajú, čo je najdôležitejšie. Pripomínajú nám ako praktikovať, keď strácame svoju cestu. Sú našim svetlom na ceste, stavajú nás pred výzvy pomocou ktorých rastieme a pomáhajú nám objaviť pravdu v sebe samom. Vzťah učiteľa a žiaka je jeden z najdôležitejších, ktorý na tejto ceste máme. Priblížme si preto viac pojem guru, ktorý je typický pre učenie jogy.
Takmer každý z nás už v živote počul slovo guru. Dnes však používame skôr slová ako joga inštruktor či lektor. Spájame si tento pojem najmä so svetom jogy. Ak sa venujete joge dlho je možné, že ste už svojho guru našli, niektorí iní ho možno ešte len hľadajú. Poďme si bližšie povedať viac o tomto pojme, o tom kto je guru, aká je jeho úloha a aký je vzťah medzi guru a žiakom. Budeme sa držať predovšetkým tradície jogy, avšak rozšírime tento pojem aj ďalej.
Koho môžeme považovať za guru?
Vo svete môžeme nájsť mnoho guru. V každom umení je možné niekoho považovať za guru, avšak nie každý inštruktor či učiteľ je automaticky guru.
Niekto kto sám seba označuje za guru, je pripútaný k tomuto pomenovaniu, nemusí byť pravý a treba si vždy dávať pozor pred tendenciou podliehať takýmto autoritám. Dnes býva pojem guru nesprávne interpretovaný.
Vždy je dôležité sledovať líniu učiteľov. Kto predal ďalej učenie, kto vymenoval svojho nasledovníka. Línia učiteľov je veľmi dôležitá. Ten kto prešiel cestu od žiaka k učiteľovi, veľmi dobre vie pochopiť a naviesť svojich vlastných žiakov. Guru nás pozýva k tomu aby sme verili samému sebe.
SPOZNAJTE HISTÓRIU PODLOŽIEK A JOGY
Existuje známe tvrdenie o tom, že keď je žiak pripravený, učiteľ sa nájde. Niekedy sa žiaci snažia „hľadať“ toho správneho učiteľa pre seba. Netreba však zabúdať na to s akou mysľou žiaka k učiteľovi prichádzame. Guru má veľký kus cesty prejdený pred sebou a vidí kam smeruje, môže nám odovzdať veľa skúseností a naviesť na správnu cestu. Na žiakoch je práve tá časť práce vstrebať a integrovať do seba to učenie s otvoreným srdcom, vnímaním a intuíciou, čo je správne a čo nie. Jedno zo známych zenových učení znie: „ak vodu pije krava, mení sa na mlieko, ak ju pije had, mení sa na jed“.
Jedno a to isté učenie môže byť vždy rôzne interpretované, treba sa preto dávať pozor na pripútanosť k slovám, dokonca aj k slovám guru. Treba preniknúť vždy hlbšie do podstaty. To čo sa nachádza za slovami a následne to pochopiť cez vlastný zážitok.
Skôr než začneme kritizovať a hodnotiť slová a učenie majstra, mali by sme sa pozrieť na seba, akými sme žiakmi. Aké úsilie sme vo vzťahu žiak-učiteľ / guru vynaložili na to, aby sme stretli svojho pravého majstra? Pozrime sa skutočne najskôr na svojich 50% a preskúmajme, či je to adekvátne tomu, čo od guru očakávame. Radšej ako venovať energiu posudzovaniu a hľadaniu chýb, je rozumnejšie venovať energiu do zdokonaľovania svojho charakteru.
Citáty majstrov hatha jogy, ashtanga jogy, od Patažaliho po súčasných inštruktorov
Aké sú úlohy guru?
Nemožno povedať, že guru by bola akýsi stav mysle, ide skôr o činnosť, ktorú vykonáva. Poznáme guru, ktorí učia slovami, skutkami ale aj mlčaním ako známy Maherší. Základnou úlohou guru je pomôcť svojim žiakom prekonať hranice svojho egaa nájsť a vnímať v sebe jednotu so svojou pravou podstatou, ktorá je zároveň podstata všetkých.
Naša duša je nesmrteľná a nikdy nezačala existovať a nikdy nenastane čas kedy existovať prestane. Naproti tomu naše ego sa dokáže držať času aj priestoru a vníma vznikanie a zanikanie vecí. Podstatou cvičenia je pochopiť podstatu svojho ega a dostať sa za jeho hranice, dostať sa ku svojej podstate, ktorá sa ani nerodí ani neumiera. Vyžaduje si to veľký záväzok, disciplínu a pokoru.
V momente kedy sme s našim egom na túto cestu vykročili sa môže objaviť náš guru, náš učiteľ, ktorý nás po tejto ceste bude viesť.
Smerovanie a cesta jogy
Počas našej cesty jogy sa nám môže stať, že prostredníctvom učenia sa zmení náš pôvodný smer či zámer, s ktorým sme na začiatku prišli. Niekedy stačí jedno jediné slovo, aby sa nám názory a myšlienky transformovali do inej podoby. Dôležitým tu ostáva slovo transformácia. Ide o postupný proces prechodu z jedného štádia do druhého. Ako sa mení a vyvíja naša prax, začína sa meniť aj náš život, ľudia ktorých stretávame, naše názory, postoje.
Zmenou nášho vnútra sa začne meniť aj svet okolo nás. Niekedy nám do života prídu situácie, ktoré nás testujú a my máme stále svoju slobodnú vôľu ich odmietnuť alebo prijať a transformovať v sebe. Čím menej odporov v sebe budeme mať, tým budeme mať pocit, že nás život beží hladšie. Učiteľ sa vždy bude pozerať aj na túto vnútornú cestu, na to ako sa vysporiadavame nielen s praxou v rámci hodiny, ale aj životnou praxou a ako dokážeme aplikovať prístupy k vlastnému telu, či praxi počas jogy aj do situácii v bežnom živote.
Limity a spojenie
Guru by mal dobre poznať hranice pokiaľ dokáže pomôcť a urýchliť veci a kedy ich nechať ísť. Vníma dočasnosť a premenlivosť vecí v živote a sleduje ich význam. Pomoc a vedenie vychádza z vďačnosti voči tomu, čo dostali a možnosti slúžiť druhým. Služba druhým je prejavom učenia lásky. Je to prostriedok aj cieľ. Nie je možné dosiahnuť podstaty lásky, bez toho aby sme milovali. Keď milujeme cítime sa byť v spojení.
Podobne ako v blízkosti milovaného človeka sa dokážeme natoľko vcítiť, že máme pocit akoby sme boli jedno telo a jedna myseľ, ako ľudia máme schopnosť toto vnímanie rozšíriť na všetky bytosti. Budeme schopní vidieť to hlboké spojenie medzi nami všetkými a možno si uvedomíme, čo je to to, čo si myslíme, že nás od seba oddeľuje. Guru by nás mal viesť k vnímaniu podstaty, ktorá nás spája.
Yoga znamená spojenie.
Namaste